TRACKS Doorgenomen

ATB Route Amerongse Berg De Amerongsebos-route ligt in een uitgestrekt bosgebied op de Utrechtse heuvelrug. De routekaart laat een mooie slingerende route met een hoogteverschil van ruim 60 meter zien. Dat belooft wat!

Vanaf de Amerongse parkeerplaats De Bergweg (bovenop de Amerongse berg) begint de route meteen al met een vette afdaling. Een slingerende single track met spectaculaire kombochten stelt al je technische vaardigheden op de proef. Eenmaal beneden kun kiezen om 'gewoon' de 16 kilometer te rijden door linksaf te gaan. Je kunt hier echter ook rechtsaf om een track van 8 kilometer extra te rijden. Na deze 8 kilometer extra kom je weer op deze splitsing uit. Kies je voor links, dan volgt vrijwel meteen een lekkere lange, hartslag oppompende klim over een zanderige pad naar de top van het gebied. De beloning is een downhill track. ‘Rij rustig’ staat er gebiedend op een bordje. De ervaren biker kan zijn kilometerteller hier echter makkelijk de 55 km/uur laten overschrijden. Ben je echter een beginnende biker, dan doe je er vanwege de vele boomwortels goed aan om het advies van het bordje op te volgen en rustig af te dalen.Na al dit spectaculairs volgt een vrij saai stuk van de route. Je zult je een paar kilometer moeten vermaken met brede, rechte zandpaden geflankeerd door metershoge houtstapels. Net als je bijna gek wordt van al dat zand maakt het parcours een scherpe bocht naar links en krijg je een lange beklimming voor de kiezen. Ben je een echte klimgeit, dan kan deze klim (een kaarsrechte brede track) met een redelijke zwaar verzet genomen worden. Hierna word je weer een paar kilometer lang verwend met een echte MTB route. Korte klimmetjes en snelle slingerende single track afdalingen volgen elkaar in hoog tempo op. Let tijdens dit stuk wel op de bewegwijzering van de route, deze is namelijk niet overal even duidelijk (pijlen missen soms). Na 14 kilometer biken bevind je je aan de noordzijde van de route. Je staat aan de voet van de Amerongse Berg. De laatste 2 kilometer moeten dan ook klimmend worden overwonnen. De afsluitende klim gaat jammer genoeg via een breed bospad. Na precies 16,2 kilometer (als je geen afslag hebt gemist) sta je weer op de parkeerplaats.

Een beginnend biker of één met weinig conditie zal genoeg aan het ruim 16 kilometer tellende rondje hebben gehad. Een MTB-er met meer inhoud zal nog lang niet aan het eind van zijn of haar kunnen zijn en kan het parcours met gemak nog 1 à 2 keer afleggen. Bikers die op zoek zijn naar extreme afdalingen of kilometerslange technische singletracks kunnen de Amerongse Berg beter links laten liggen.

Berijders van deze route waren: Ard Krikke & Jelmer ten Hoeve

Bron : Funbox
Funbox gaf de volgende waardering